


Find
out who really ‘owns the
press’ after Musk’s comment
causes stir



©
Aaron P. Bernstein / Reuters



 

 

 

 

 
 


Elon
Musk caused a stir when he asked, “who do you think *owns* the
press?” in
a Twitter thread – but the names of the people and companies
who have
amassed control of the bulk of US media is definitely not a
well-kept
secret.

Musk’s tweet was swiftly
followed by Jew-bashing comments, as well as
comments accusing the
eccentric tech entrepreneur of anti-Semitism.
Some took offense at Musk
emphasizing the word “owns,”apparently
a
reference to an internet trope where “(((them)))” is
used by trolls to refer
to powerful Jewish people.

However, Musk did follow
up on his tweet, saying he was: “Pointing
out to
aspiring journo & Rodin spokesmodel, Josh Top, who thinks
public polls are
controlled by “powerful people” that the media is
*owned* by same. Anyone
who thought this was anti-Semitic is just
revealing their inner bigot. The
context is very clear.”

READ
MORE: The ultimate guide to MSM

Get
short URL
Find out who really ‘owns the press’ after Musk’s comment causes stir

David
Rothschild
@DavMicRot

Concerned about where this is going. twitter.com/elonmusk/statu…
3:32
PM - May 27, 2018

346 740
people are talking about this

https://msm.rt.com/#usa
https://on.rt.com/96ak
https://twitter.com/DavMicRot
https://twitter.com/DavMicRot/status/1000867369034665985
https://t.co/5RLnlpyxsP
https://twitter.com/DavMicRot/status/1000867369034665985
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=1000867369034665985
https://twitter.com/DavMicRot/status/1000867369034665985
https://support.twitter.com/articles/20175256


He didn’t elaborate on
which handful “powerful
people” control large
swathes of the American
press – so we might as well do it for him with
the help of basic Google
search. Here are some of the most influential
movers and shakers who
control what you watch and read.

Read
more

© Mike Blake
'Who do
you think owns
the press?' Elon Musk
tweet attracts barrage of
anti-Semitic comments

https://www.rt.com/business/428007-musk-media-anti-semitism-row/


Rupert
Murdoch (News Corporation)
In 1983, there were 50
corporations that dominated much of the US
media landscape. Nowadays,
that number is less than 10. One of those
that stayed afloat and has
grown exponentially is Rupert Murdoch’s
media empire.

After acquiring a number
of newspapers in his native Australia in the
1950s and 60s, Murdoch set
his sights on the UK and US markets. Fast
forward to the present, and
the list of media outlets owned by Murdoch
is exhaustive.

Fox News is the
most-watched cable news network in the US, and it is
capable of beaming
pro-Republican content into 96 percent of American
households. Fox and
all of its subsidiaries, together with the New York
Post and the Wall
Street Journal, form the American wing of Murdoch’s
empire, which
includes hundreds of TV networks, newspapers,
magazines and websites
worldwide.

Murdoch is not known for
his hands-off approach either. His takeover of
the Wall Street Journal
in 2007 was marred by walkouts, as long-term
staffers protested the
editorial direction Murdoch would take the paper
in.



Michael
Bloomberg (Bloomberg Media)
With a wire service, a
television network, websites, radio stations and
magazines all bearing
his name, Michael Bloomberg is a force to be
reckoned with in American
media. After building a media empire on the
back of his financial data
business, Bloomberg served three terms as
mayor of New York City before
returning to media in 2014. Now,
Bloomberg has 2,000 reporters around
the world.



Jeff
Bezos (Amazon/The Washington Post)
Jeff Bezos purchased the
Washington Post in 2013 for $250 million, small
change for the world’s
richest man. Since then, he’s drawn the wrath of
US President Donald
Trump, who has attacked Bezos’ Amazon for
ripping off the US Postal
Service and the Post for its negative coverage
of his administration.

Widely regarded as one of
the US’ top newspapers, the Post has been
fiercely critical of Trump
since day one. A Harvard study found
that 83
percent of the paper’s coverage of Trump’s first 100 days in
office was
negative in tone. Furthermore, the Post questioned Trump’s
fitness for
office more than any other news outlet studied.

Donald
J. Trump
@realDonaldTrump

The Fake News Washington Post, Amazon’s “chief lobbyist,” has another (of many) 
phony headlines, “Trump Defiant As China Adds Trade Penalties.” WRONG! Should 
read, “Trump Defiant as U.S. Adds Trade Penalties, Will End Barriers And Massive  I.P. 
Theft.” Typically bad reporting!

6:10
AM - Apr 5, 2018

92.6K 51.3K
people are talking about this

https://shorensteincenter.org/news-coverage-donald-trumps-first-100-days/
https://twitter.com/realDonaldTrump
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/981881669593559040
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/981881669593559040
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=981881669593559040
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/981881669593559040
https://support.twitter.com/articles/20175256


The
Smith Family (Sinclair Broadcast Group)
The largest television
station operator in the US, Sinclair, owns or
operates 193 stations
across the country, including dozens of CBS, ABC,
and Fox-affiliated
stations. Sinclair is controlled by the family of its
founder, Julian
Sinclair Smith, and it has been criticized for the
conservative slant of
its news and for its corporate-mandated ‘must-run’
segments.

In March, Sinclair was
lambasted for requiring anchors to read verbatim
a script praising the “quality, balanced journalism” of
local Sinclair
stations, while bemoaning the “sharing
of biased and false news”by left-
leaning national media outlets.

Former CBS news anchor Dan
Rather called the script “Orwellian” and “an
assault on our democracy.”

Deadspin
@Deadspin

How America's largest local TV owner turned its news anchors into soldiers in Trump's 
war on the media: theconcourse.deadspin.com/how-americas-l…

1:11
PM - Mar 31, 2018

94.8K 75.1K
people are talking about this

https://twitter.com/Deadspin
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://t.co/iLVtKRQycL
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=980175772206993409
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://support.twitter.com/articles/20175256


NBC
Universal
NBC Universal, a
subsidiary of Comcast, owns and operates national
cable networks MSNBC,
CNBC, and CNBC World, as well as 10 local NBC
stations, and 17
Spanish-language Telemundo stations.

While NBC anchors were
quick to rip Sinclair over its mandatory script,
NBC went on to make its
own anchors read a corporate message
extolling Comcast’s social virtues
and comparing the telecoms giant to
Nelson Mandela. Journalist Glenn
Greenwald described the feel-good
corporate plug as “creepy and humiliating,” while
Adam Johnson, a writer
with FAIR Media Watch, called the message “cultish.”

NBC has been accused of
liberal bias, particularly during the 2016
debates between Hillary
Clinton and Donald Trump, during which
Trump’s claims were ‘debunked,’
not for their factual inaccuracy, but for
small semantic errors.

NBC
News
@NBCNews

FACT CHECK: Trump says Clinton "acid washed" her email server. She did not.

More #debate fact checks: nbcnews.to/2c6w8lx

7:03
PM - Oct 9, 2016

View image on Twitter

https://twitter.com/NBCNews
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://twitter.com/hashtag/debate?src=hash
https://t.co/Dow86LjY8c
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=785299709342654465
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465/photo/1
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465/photo/1
https://support.twitter.com/articles/20175256


Last week, Musk
controversially declared war on the media, pledging to
launch a website
that would allow people to rate the credibility of
journalists, editors
and publications. The businessman planned to call
the new pet project
“Pravda” – the Russian word for “truth” and the title
of the former
official newspaper of the Communist Party of the Soviet
Union. He
eventually settled for the domain name “Pravduh.com.”

Far being from a selfless
act in the eyes of critics, Musk’s public
frustration with the media
comes amid recent reports about braking
problems of Tesla’s Model 3
sedan. In April, Bloomberg also reported
that Tesla was losing $6,500 a
minute, and it could fail before the end of
the year. There has even
been a proposal to unseat Musk and remove his
brother Kimbal from
Tesla’s board.

Think your friends would be
interested? Share this story!



 

 

 

 

 
 


3,017 6,381
people are talking about this

Trends: Elon
Musk news

https://twitter.com/intent/like?tweet_id=785299709342654465
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://www.rt.com/trends/elon-musk-technology-tesla/

